Guido vertelt verder: “Onze collega’s hebben geweldig meegewerkt! In totaal hebben zij meer dan 150 verbetervoorstellen ingevoerd. Samen met de meer dan 200 adviezen die de slimme BusinessITScan engine genereerde, stond dit met 1 druk op de knop in het dashboard en adviesrapport. Zo hadden we heel snel inzicht in de IT-tevredenheid, de status van de Zes succesfactoren voor digitale transformatie, en de 26 onderliggende thema’s.
Je kunt je voorstellen dat het even moest bezinken hoe we alle informatie maximaal kunnen benutten. Met de belangrijkste business stakeholders en de hele IT-afdeling zijn de resultaten besproken. Het was leuk om te zien dat dit leidde tot herkenning, verrassing en nieuw inzicht. In een aantal 'benen op tafel sessies' is vervolgens een drietal verbetertrajecten geformuleerd die de resultaten uit de scan goed samenvatten:
1. Relatie Business en IT: implementeren van een regulier overleg tussen Business Owners en IT. In dit overleg prioriteren we de verbetervoorstellen t.a.v. processen en bedrijfsvoering;
2. ICT Processen en kwaliteit: invoeren van IT Service Management voor meer rust in de IT-werkzaamheden. Minder ad-hoc, meer planmatig, meetbare prestaties en resultaten;
3. Communicatie en zichtbaarheid: regelmatig communiceren over IT-advies, IT-ontwikkelingen, IT-beleid en IT-richtlijnen.
De verbeteringen worden door de medewerkers zelf gedragen en dit maakt de uitvoering ervan alleen maar makkelijker. Inmiddels zijn de plannen ook gedeeld met de organisatie via intranet en in diverse MT's. Ook daar worden ze positief ontvangen.”